dinsdag 20 maart 2012

Ik haat het...

Als ik kijk naar hoe ik vroeger was, en dan spreek ik over ongeveer 10 jaar geleden, dan was ik een erg sociaal en vrolijke meid. Wekelijks ging ik op stap met vriendinnen. Lekker naar de kroeg, de hele dag op de kermis hangen bij de Break Dance (want dat was heel stoer). Beetje flirten met leuke jongens. Af en toe zelf ook eens in de Break Dance gaan, want de hele tijd daar staan werd zo nu en dan ook wel eens saai. Elk weekend had deze meid plannen. Ik had toen ook de leeftijd dat ik legaal uit mocht gaan dus zo gauw het weekend aanbrak zat ik te stuiteren omdat het weer bijna zaterdag was en ik 's avonds lekker in de kroeg kon hangen of in een disco in de buurt.

Helaas is dat door omstandigheden, waar ik liever nu nog niet over praat, veranderd. Maar het kwam er op neer dat ik meer begon te eten. Gewoon omdat ik mij daar beter door voelde. Als ik dan weer een zak chips op had walgde ik van mijzelf. Hoe kon ik zo veel eten? Zoveel, dat ik er misselijk van werd. Langzaam begonnen de kilo's er bij mij aan te komen. Ik heb mij altijd al dik gevoeld, maar als ik naar de foto's van toen kijk zie ik een normale meid. Niet te dik, maar een normaal figuurtje. Maatje 38. Mijn gedachtes waren toen helemaal verkeerd. Dat zie ik nu pas, nu ik 26 jaar ben. Maar ondertussen zitten er bij mij wel een heleboel kilo's aan. Nu voel ik mij pas echt dik. En het is zo confronterend om de foto's van toen te zien. Waarom dacht ik zo verkeerd? Misschien kwam het toch door die lullige opmerkingen die ik af en toe naar mijn hoofd geslingerd kreeg op de middelbare school. Ik had een beste vriendin toen en we werden altijd 'de dikke en de dunne' genoemd. Zij de dunne, en ik... de dikke. Zo zijn er nog een aantal opmerkingen naar mij gemaakt die er naar alle waarschijnlijkheid flink in hebben gehakt bij mij.

Mensen kunnen gemeen zijn. Mensen staan niet stil wat voor impact woorden op een ander kunnen hebben. De een is er gevoeliger voor dan de ander. En ik ben zo'n gevoelig typje. Ik ben zo'n typische emo eter. Als ik stress heb of mijzelf niet fijn voel dan ga ik simpel gezegd vreten om even een 'fijn' gevoel te hebben. Daarna voel je je nog walgelijker en dikker, maar dat terzijde.

Ik haat het om meteen al moe te zijn. Ik haat het om snel te zweten. Ik haat het om heel veel moeite te doen om leuke kleding te vinden. Ik haat het om bijna geen aandacht te krijgen van mannen omdat ze liever een slanke meid hebben en ik haat het dat ik geen leuke, sociale dingen meer durf te doen omdat ik mij schaam voor mijn figuur. Ik wil mij weer als dat meisje van 10 jaar geleden voelen.

Afgelopen november zijn er bij mij galsteentjes ontdekt in het ziekenhuis. Ook wisten ze mij te vertellen dat mijn lever een beetje in het vet lag. Dit schudt je wel even wakker. Ik begon te beseffen dat mijn gezondheid gevaar begon te lopen. Op de een of andere manier heb ik nu een knop omgezet. Momenteel ben ik bijna 16 kilo kwijt. Ik heb nog wel even te gaan, maar ik ben bijna op de helft. Stiekem ben ik behoorlijk trots op mijzelf, maar ik ben de juiste mensen om mij heen ook heel erg dankbaar. Zij steunen mij wanneer ik het nodig heb. Zij zeggen de woorden die ik op dat moment wil horen.

Ik hou van jullie.

13 opmerkingen:

  1. Hier nog zo'n emo-eter.
    Wat goed dat je al 16 kilo kwijt bent. Ben jaloers op je. Mij lukt t maar niet om af te vallen. Ga zo door meid. xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je lieverd. Je komt dadelijk vanzelf op een punt dat je denkt: Ho, hier en niet verder... Ik weet zeker dat het jou ook gaat lukken! :) xxx

      Verwijderen
  2. Heel erg herkenbaar helaas... Super veel respect dat je al 16 kilo kwijt bent! Ik krijg die knop maar niet om...:-s

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook jou gaat het lukken. Ik weet het zeker. Dank je wel lieverd x

      Verwijderen
  3. Iedereen heeft zijn problemen. En er over schrijven helpt misschien wel. knap van je dat je er al 16 kwijt bent! Ga zo door...en ik zou jou wel daten! Ook met een kilo meer of minder. x
    Wie ik ben...
    ik dm je wel ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo ontzettend lief van jou :) Doet me goed! Dank je wel voor je lieve woorden (en je DM haha) X

      Verwijderen
  4. Super. Natuurlijk trots zijn op jezelf.
    Respect en trots hier. Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mensen hebben vaak totaal niet in de gaten wat woorden aanrichten. Ik ben de laatste maanden 8 kilo afgevallen en voelde me twee weken terug helemaal super op de avond van het gala van de studievereniging. Toen kreeg ik een sms'je van een studiegenoot over mij dat eigenlijk niet naar mij gestuurd had moeten worden waarin stond dat ik er altijd uitzie als een zeekoe. Je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen hoe een rotgevoel dat gaf. Ik weeg 66 kilo en ben 1.72m, die jongen heeft echt een plaat voor z'n kop, maar wel m'n avond bedorven.. Ik heb die avond geleerd dat je je niks van anderen aan moet trekken omdat je het toch nooit bij iedereen goed kan doen. Val dus alleen af als je jezelf daardoor prettiger voelt! Ennuh.. een hele prestatie, die 16 kilo, respect ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goedemorgen Brabantse. Ben zo trots op jou. Je weet we zijn beide nu bezig om behoorlijk aftevallen. En weet zeker dat het jou en mij dit keer echt gaat lukken. Herken heel veel dingen waarover je schrijft. bv het je te dik voelen terwijl als je foto's terugziet van vroeger dat eigenlijk helemaal niet zo is. Je bent al behoorlijk eind gevorderd klasse. Hoop dat je wanneer je doel is bereikt je eens bij mij in de bus stapt. Zou dat echt heel leuk vinden. Voor de weg die nog voor je ligt weet dat je bij mij altijd terecht kunt voor vragen of gewoon een oppeptweet. Wens je een mooie dag en Silvie nogmaals ben ontzettend trots op jou. Knuf X je twitvolger marcel_arnhem

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat herkenbaar...en wat goed die 16 kilo..wat nog beter is, is dat je het onderkent en er wat aan doet. Wees trots oo jezelf...óók met extra kilo's!!
    Liefs, Marleen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat herkenbaar...en wat goed die 16 kilo..wat nog beter is, is dat je het onderkent en er wat aan doet. Wees trots oo jezelf...óók met extra kilo's!!
    Liefs, Marleen

    BeantwoordenVerwijderen